top of page
  • Sabbatvierende ZDA gemeente

Gezondheidsboodschap in het tumult van een moderne wereld

In de turbulente golven van de negentiende eeuw, vond het Kerkgenootschap der Zevende-dags Adventisten haar oorsprong als een nieuwe denominatie. De inzichten van Ellen G. White benadrukken de cruciale rol van levensstijl bij het bevorderen van niet alleen fysieke gezondheid, maar ook geluk en dieper geestelijk welzijn. Te midden van het tumult van de moderne wereld blijken haar woorden verrassend actueel en wijze raadgevingen nog altijd relevant voor een gezond en vervuld leven.


Tumult in een drukke wereld en het welzijn van een christen

Het is dan ook geen verrassing dat onderzoek naar de gezondheid van de Zevendedagsadventisten consistent lage percentages van chronische ziekten en een algemeen lagere sterftecijfer aantoont, zelfs in gebieden waar dergelijke ziekten wijdverspreid zijn (i).


De wetenschap van vandaag begint langzaam maar zeker de diepgaande betekenis achter deze negentiende-eeuwse leer te bevestigen. Terwijl chronische ziekten een alarmerende vlucht nemen in de eenentwintigste eeuw, blijken de eenvoudige principes die Ellen White verkondigde een krachtige sleutel te bevatten tot zowel fysiek als mentaal welzijn.


Er zijn op aarde specifieke plaatsen waar mensen langer leven en waar leeftijden van boven de 100 jaar significant vaker voorkomen dan in andere gebieden. We noemen deze plekken de blauwe zones. Japanners op Okinawa, Italianen op het idyllische Sardinië, Costa Ricanen in het mooie Nicoya, Grieken op het eiland Icaria en Zevendedagsadventisten in het bruisende Loma Linda.


Wat hebben deze plaatsen met elkaar gemeen? Het draait om hun voedingsgewoonten. Deze gemeenschappen omarmen een dieet dat grotendeels gebaseerd is op verse, onbewerkte plantaardige voeding. Peulvruchten, volle granen, een overvloed aan sappig fruit, knapperige groenten, voedzame noten en zaden sieren hun tafels, terwijl dierlijke producten een beperkte rol spelen - of soms zelfs helemaal afwezig zijn. Het resultaat? Ze omarmen de 100 jaar en meer, en laten de rest van de wereld verbijsterd achter (ii).


Gezonde voeding met peulvruchten en knapperige groenten

Het wordt nog interessanter als we naar Loma Linda kijken. In tegenstelling tot de andere blauwe zones, is deze plaats midden in de Noord-Amerikaanse cultuur genesteld. Temidden van verleidelijke ongezonde gewoonten en toenemende chronische aandoeningen, leven de Zevendedagsadventisten in Loma Linda gemiddeld tien jaar langer en met veel minder gezondheidsproblemen dan hun buren.


Het is duidelijk dat wat we in ons lichaam stoppen, een enorme invloed heeft op hoe we ons voelen en hoe lang we kunnen floreren. Dus, voordat we iets in onze mond stoppen, is het verstandig er aan te denken: eet voedsel dat rechtstreeks uit de natuur komt. Vermijd de door de mens gemaakte verleidingen, zoals bewerkte voedingsmiddelen met overmatige suikers en vetten.


We hebben het vermogen om ons biologische 'systeem' te beïnvloeden met elke hap die we nemen.


"Wie in het huis van de HEERE geplant zijn, die mogen groeien in de voorhoven van onze God. In de ouderdom zullen zij nog vruchten dragen, zij zullen fris en groen zijn" Psalm 92:14-15 (HSV)

Beweging is als een krachtig medicijn. Mensen die regelmatig bewegen genieten van een hogere levenskwaliteit, verbeterde gezondheid en lager aantal ziekenhuisopnames in vergelijking met mensen die inactief zijn. Wie regelmatig beweegt, heeft minder last van chronische ziekten, artritis en luchtwegaandoeningen, ervaart minder gewrichtspijn, heeft een betere immuniteit, loopt een lager risico op vroegtijdig overlijden en heeft scherpere denkvaardigheden en geheugen.


Opmerkelijk genoeg staat lichamelijke inactiviteit op de vijfde plaats als belangrijkste oorzaak van ziekte in West-Europa. Het is zelfs belangrijker dan roken, obesitas en hoge bloeddruk als veroorzaker van hartziekten. Sterker nog, beweging kan net zo belangrijk zijn als medicijninterventies bij de secundaire preventie van coronaire hartziekten, het herstel na een beroerte, de behandeling van hartfalen en de preventie van diabetes (iii). De Adventist Health Study heeft bovendien vastgesteld dat de sleutelfactoren die geassocieerd worden met een verlenging van de levensduur met tien jaar, onder andere fysieke activiteit, niet roken, regelmatig noten eten, vegetarisch eten en een gezond lichaamsgewicht behouden zijn.


Voor maximale gezondheidsvoordelen raden de richtlijnen voor lichamelijke activiteit aan om de meeste dagen van de week actief te zijn, met 150 tot 300 minuten (2½ tot 5 uur) matig intensieve lichamelijke activiteit (voor intensieve activiteit is de helft van de tijd voldoende). Een stevige wandeling van 20 minuten na elke maaltijd zou al aan de eis voor matige activiteit voldoen en tegelijkertijd de bloedglucosewaarden verlagen! Voor optimale gezondheid zouden activiteiten om de spieren te versterken ten minste twee dagen per week moeten worden uitgevoerd (iv). Langdurig zitten, zoals vaak voorkomt in de westerse levensstijl, wordt ook in verband gebracht met vroegtijdig overlijden. Dus als jouw levensstijl weinig beweging omvat, zorg er dan voor dat je elk uur zitten onderbreekt met slechts twee minuten lichte activiteit.


Het menselijk lichaam kan wekenlang zonder voedsel, maar slechts enkele dagen zonder water. Water is essentieel voor elke cel en elk lichaamsproces. Het behoudt de integriteit van elke cel, helpt bij het elimineren van afvalstoffen, reguleert de lichaamstemperatuur, smeert en dempt gewrichten, bevordert de spijsvertering en voorkomt obstipatie, draagt voedingsstoffen en zuurstof naar de cellen, handhaaft de bloedstroom, bevochtigt de huid om de structuur te behouden, en bevochtigt de slijmvliezen van de longen en mond. Het lichaam kan geen water opslaan en verliest elke dag tot wel drie liter, bij warm weer meer, via de longen (ademhaling), huid (zweten), urine en ontlasting.


Zodra dorst wordt ervaren, is het lichaam al begonnen met uitdrogen. Om dit te voorkomen, heeft de gemiddelde volwassen vrouw ongeveer twee liter en de gemiddelde volwassen man ongeveer tweeënhalve liter vocht nodig, bij voorkeur puur, schoon water, elke dag. Tijdens lichamelijke activiteit, bij braken en diarree, in warme of hete omgevingen en voor zwangere vrouwen die met de eisen van een veranderend lichaam omgaan, is meer water nodig.


Dranken met cafeïne, zoals thee, koffie, energiedranken en suikerhoudende dranken, verhogen het verlies van water uit het lichaam, wat bijdraagt aan uitdroging en vermeden moet worden. De inname van vrije suikers, met name suikerhoudende dranken, verhoogt de algehele energie-inname en kan de inname van voedingsarme, calorierijke voedingsmiddelen verhogen, wat leidt tot een ongezond dieet, gewichtstoename en een verhoogd risico op chronische ziekten en tandbederf.


Suikerhoudende dranken worden wereldwijd jaarlijks in verband gebracht met bijna 200.000 sterfgevallen. Daarom heeft de Wereldgezondheidsorganisatie sterk aanbevolen dat suikerhoudende dranken niet meer dan zes theelepels vrije suikers mogen bevatten (v). Vrije suikers omvatten suiker die commercieel en thuis aan voedsel en dranken wordt toegevoegd en suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtensapconcentraten, maar niet suikers die van nature voorkomen in plantaardige voedingsmiddelen (vi).


Zuiver water als bron van het leven

Afgezien van het produceren van vitamine D, wat belangrijk is voor de algehele gezondheid van het lichaam, is zonlicht ook belangrijk voor onze dagelijkse biologische klok (het circadiaans ritme). Een aandoening die seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) wordt genoemd, ook wel bekend als de winterdepressie (droefheid, depressie en vermoeidheid), is waargenomen bij mensen die in gebieden wonen waar de winters kortere dagen en langere nachten hebben.


Binnenshuis zijn en niet genoeg zonlicht krijgen kan ook SAD veroorzaken. Binnenshuis is het licht ongeveer 100 lux (een maat voor lichtintensiteit), maar op een heldere zonnige dag is dit 50.000 lux of meer; op een bewolkte dag is dit 1.000 tot 2.000 lux; en het kijken naar de zonsopgang of zonsondergang is 400 lux. Gezondheidsautoriteiten raden 10.000 lux gedurende 30 minuten per dag aan. Lichtbrillen die voldoende licht leveren, kunnen worden gebruikt om SAD te behandelen. Maar natuurlijk kunnen we de zon gebruiken die ons 's ochtends wakker maakt, ons alert maakt en onze stemming en prestaties verbeteren. Dagelijkse blootstelling aan de zon is belangrijk voor de algehele gezondheid van het lichaam en geest, maar ga wel wijs om met de zon.


Zonlicht die ons alert maakt en onze stemming en prestaties verbeteren

Matiging betekent zelfdiscipline, onthouding of nuchterheid. Het verlangen naar steeds meer drijft stress aan en beïnvloedt onze mentale en fysieke gezondheid. Matigheid houdt in dat men zich onthoudt van alcohol, schadelijke drugs en ongezond voedsel. Het omvat het vermijden van te veel eten dan ons lichaam nodig heeft, evenals het vermijden van verkeerde voedingstypes die lichte systemische ontsteking bevorderen, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van chronische ziekten die tot vroegtijdig overlijden leiden (vii).


Verminderde calorie-inname (vasten), zonder in te boeten aan voedingsstoffen (het beste te bereiken met een vetarm, volwaardig, op plantaardig dieet), is een voorspeller van een lang leven (viii). Er zijn veel manieren om caloriebeperking te bereiken, maar intermittent fasting is het gemakkelijkst te implementeren en lijkt net zo effectief te zijn als andere striktere methoden. Het wordt bereikt door het lichaam dagelijks 12-16 uur niet van voedsel te voorzien, wat het gemakkelijkst is door niet te eten na het avondeten tot het ontbijt.


Matigheid gaat echter verder dan alleen dieet en onthouding. Het gaat erom balans te vinden in al onze activiteiten en gedragingen die op zichzelf van goede aard kunnen zijn. Matigheid betekent het vermijden van schadelijke stoffen en het in balans gebruiken van dingen die goed zijn. Het is uitgebreider dan alleen dieet. Het omvat matigheid in tijdmanagement op het werk, bediening, lichaamsbeweging (iix), gezonde voeding en andere activiteiten.


Slechte luchtkwaliteit en luchtvervuiling worden in verband gebracht met cardiopulmonale aandoeningen (zoals hartaanvallen, beroertes en hartfalen), kanker, astma en vroegtijdige sterfte (ix). Contact met zuivere lucht heeft niet alleen voordelen voor ons ademhalingssysteem, maar heeft ook positieve effecten op de mentale gezondheid, wat leidt tot verminderde niveaus van depressie en ervaren stress en verbeteren het welzijn. Het wandelen in groene omgevingen heeft zelfs invloed op het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor aanhoudende negatieve gedachten (x). Door onszelf onder te dompelen in natuurlijke omgevingen, neigen we eerder naar optimistische gedachten.


In onze snelle moderne wereld is stress chronisch geworden. Deze aanhoudende stress leidt vaak tot een oppervlakkige en snelle ademhaling.


Ontspannen door ademhalingstechnieken en frisse lucht

Deze reactie kan echter worden omgezet in een ontspannen toestand door ritmisch diep ademhalen (xi). Door deze ademhalingstechniek toe te passen, waarbij diepe inhalaties worden genomen die de longen vullen tot aan het middenrif, kan de algehele gezondheid, inclusief het immuunsysteem, worden versterkt, terwijl stress tegelijkertijd wordt verminderd.


Probeer deze oefening twee tot drie keer per dag toe te passen: Adem vijf seconden langzaam in, houd even vast, adem vervolgens langzaam uit gedurende vijf tellen, waarna je opnieuw even pauzeert. Streef naar vier tot zes herhalingen per minuut en probeer deze oefening gedurende twee tot vijf minuten te doen op twee tot drie momenten van de dag. Bovendien, wanneer mogelijk, zoek rust in groene ruimtes om de voordelen van deze oefening verder te versterken.


"Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God; en de vrede van God, die alle begrip te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten bewaken in Christus Jezus" Filippenzen 4:6-7 (HSV)

Rust omvat het vermijden van overwerk, voldoende vakantietijd, juiste ontspanning en voldoende slaap. Slaap is belangrijk voor het verwerken van informatie en ervaringen om herinneringen te vormen, het optimaliseren van het metabolisme en het behouden van een gezond lichaamsgewicht, het in stand houden van een gezond immuunsysteem en mentale gezondheid, en het verminderen van het risico op chronische ziekten.


We krijgen niet genoeg slaap in deze hectische wereld en blauw licht 's nachts draagt hieraan bij. Zonsondergangen en vuur (de enige bron van licht 's nachts gedurende het grootste deel van de geschiedenis van de aarde) zijn roodoranje en hebben een kalmerend effect. Lampen en moderne technologische apparaten zoals televisies, computers, tablets en mobiele telefoons stralen blauw licht uit, wat onze biologische klok, hormonen en slaap kan verstoren. Zelfs zwak licht (8 lux) van een tafellamp kan al invloed hebben op iemands biologische klok en de productie van melatonine verstoren.


Melatonine is belangrijk voor effectieve slaap 's nachts en voor een goede stemming en alertheid overdag. Melatoninelevels kunnen beschermd worden door blootstelling aan fel licht gedurende de dag (zoals besproken in het eerdere gedeelte over zonlicht), het dragen van blauw-licht-blokkerende brillen en het installeren van programma's op je apparaten die het blauwe licht veranderen naar rood volgens het opkomen en ondergaan van de zon. Streef naar zeven tot negen uur slaap per nacht.


Rust omvat ook de Sabbat, die onze manier is om ons aan de afhankelijkheid van de Schepper te herinneren en opnieuw verbinding te maken met Hem, familie en anderen. Niet alleen is het een dag van verfrissing en een middel tegen stress, maar het naleven ervan brengt veel gezondheidsvoordelen met zich mee. Onderzoeken onder Israëlische inwoners wezen op een significante vermindering van het aantal sterfgevallen onder Joden naar het weekend toe, met de minste sterfgevallen op zaterdag en weer meer op zondag. Deze trend werd niet gevonden voor de niet-Joodse Arabische bevolking of rond andere nationale of religieuze feesten. Onderzoeken naar Zevendedagsadventisten benadrukten de voordelen van het houden van de Sabbat voor fysieke en mentale gezondheid (xii).


Geloof in het bestaan van een persoonlijke, verheven God, die van mensen houdt en om hen geeft, in gaat op hun behoeften, controle heeft en uiteindelijk alles ten goede zal leiden, heeft positieve effecten op de mentale en fysieke gezondheid. Overtuigingen over waar we vandaan komen, waarom we hier zijn en waar we naartoe gaan geven betekenis aan het leven en verminderen angst voor de toekomst.


Vertrouwen in Gods kracht als Schepper van hemel en aarde

Vertrouwen in goddelijke kracht versterkt positieve emoties en helpt negatieve emoties te neutraliseren, waardoor zowel het leven wordt verbeterd als de vaardigheden om met negatieve levensgebeurtenissen om te gaan worden vergroot, aangezien deze in de juiste context worden geplaatst. Individuen met deze overtuigingen hebben een groter welzijn, geluk, hoop, optimisme en dankbaarheid en hebben minder kans op depressie, zelfmoord, angst, psychose, middelenmisbruik, wangedrag, criminaliteit en huwelijksproblemen (xiii).


"Geloof in Gods liefde en allesoverheersende voorzienigheid verlichten de lasten van angst en zorg. Het vult het hart met vreugde en tevredenheid in de hoogste of de nederigste lotgevallen. Religie bevordert rechtstreeks gezondheid, verlengt het leven en verhoogt ons genot van al zijn zegeningen" - Ellen G. White, OFC 326.4.

De gezondheidsboodschap is actueel

De erfenis van Ellen G. White en haar tijdloze advies spreken nog steeds krachtig in onze moderne wereld. Terwijl de wetenschap bevestigt wat zij al lang geleden heeft ontvangen van God, herinnert de gezondheidsboodschap ons eraan dat de sleutel tot een gezond, gelukkig en geestelijk vervuld leven vaak te vinden is in de eenvoudigste principes.



Referenties

(i). "Epidemiological Studies of Adventists", Gary Fraser, Scope, juli-september 1991, pp. 50-55 (Anthologie; II:91/72-77): meldt 206 gepubliceerde manuscripten in de wetenschappelijke literatuur die zich bezighouden met de gezondheidstoestand van Zevende-dags Adventisten.
(ii). “Here Are the Secrets to a Long and Healthy Life” Simon Worrell, National Geographic, 12 april 2015.
(iii). “Comparative Effectiveness of Exercise and Drug Interventions on Mortality Outcomes: Metaepidemiological Study,” Huseyin Naci & John P. A. Ioannidis,The British Medical Journal, oktober 2013.
(iv). “5 Surprising Benefits of Walking” Healthbeat, Harvard Health Publications, 25 augustus 2022.
(vi). “Estimated Global, Regional, and National Disease Burdens Related to Sugar-Sweetened Beverage Consumption in 2010”, Gitanjali M. Singh et al., Circulation 132, no. 8, augustus 2015: 639–66
(vii) “Inflammatory Effects of Nutritional Stimuli: Further Support for the Need for a Big Picture Approach to Tackling Obesity and Chronic Disease”, G. Egger and J. Dixon, Obesity Reviews 11, no. 2, februari 2010: 137–149.
(viii) “Structural Modulation of Gut Microbiota in Life-Long Calorie-Restricted Mice”, C. Zhang et al., Nature Communications 4 (2013): 2163, doi: 10.1038/ncomms3163.
(iix). “Regular Exercise Changes the Brain to Improve Memory, Thinking Skills”, Heidi Godman, Harvard Health Publications, 29 november 29 2016.
(ix). “Air Pollution Linked to Chronic Heart Disease” American Friends of Tel Aviv University, ScienceDaily, 5 juni 2012.
(x). “Taking a Walk in Nature Could Be the Best Thing You Do for Your Mood All Day” Carolyn Gregoire, The Huffington Post, 24 september 2014,
(xi). “Relaxation Techniques: Breath Control Helps Quell Errant Stress Response”, The Nutrition Source, Harvard Health, 18 maart 2016.
(xii). “Sabbath Keeping and Its Relationship to Health and Well-Being”, Devon J. Superville, Kenneth I. Pargament, and Jerry W. Lee, The International Journal for the Psychology of Religion, no. 3, 2014: 241–256.
(xiii). “Religion, Spirituality, and Health: The Research and Clinical Implications”, Harold G. Koenig, ISRN Psychiatry december 2012, doi: 10.5402/2012/278730

Recente blogposts

Alles weergeven

De Sabbat

Comments


bottom of page